Information, Positioner, Tankar

Barnets position | Child’s Pose | Balasana

Barnets position

Barnets position är en underbar viloposition. Den sträcker ut höfter, lår och fotryggen upp till vristerna. Hjärnan slappnar av i framåtfällningar och den kan därför minska stress samt stelhet i nacke och rygg (som ofta hör ihop).

Om du dessutom fokuserar på att andas ända in till ryggslutet så får du en extra avslappning i ländryggen. Det är lättare att känna andningen i ryggen i just barnets position. Tänk att inandetaget rätar ut hela ryggraden och på utandetaget skjunker bröstet närmare golvet eller låren.

  • Börja sittandes på knä, fotryggarna i golvet och stortårna nuddar varandra.
  • Bredda lite på knäna och sjunk ned med sittbenen mot hälarna.
  • Känn att sittbenen nuddar hälarna. Om detta gör ont i knäna så rekommenderar jag att du gör denna position med en yogalärare och inte hemma själv. Du kan testa om det känns bättre med en filt mellan benen, i knävecket. Se filmklippet för mer tips.
  • Med rak rygg går du sakta ned med armarna framför dig.
  • Den sista biten sjunker du ned med pannan till mattan.
  • Armarna är rakt sträckta framför dig, axelbrett. Fingrarna spretar på mattan och pekfingret är riktat rätt framåt.
  • Nu kan du blunda och dra djupa andetag ända ned i ländryggen.
  • Gör gärna denna position innan du ska sova t.ex.

Njut och andas djupt!

Namasté.