Information, Positioner, Tankar

Bergsposition | Mountain pose | Tadasana/Samasthiti

Bergsposition sidan Bergsposition fram

Bergspositionen är en utgångsposition i yogan, speciellt i Iyengar yoga traditionen. Det är viktigt med linjeringen från tårna ända upp till toppen av huvudet.

Det är extra bra att träna på att bara stå rakt eftersom vi med åren sjunker ihop. Dessutom jobbar de flesta med stillasittande jobb som gör att vi sjunker ihop ännu mer, framför datorn eller liknande. Även om vi har aktiva jobb och tränar mycket kan det vara svårt att ha ”rätt” linjering i kroppen. När jag skriver rätt, menar jag rätt för just dig. Du har din egen kroppsform som gör att din jämvikt inte kommer se likadan ut som min. Men det finns många tips för att hitta din egen personliga linjering. Se gärna den filmsnutten som jag har gjort för att förklara här ovan.

Här kommer också några extra tips att tänka på och en kort artikel att läsa:

  • När du står i bergspositionen, känn att du står stabilt på hela fotsulan. Vikten är lika mycket på hälen som på trampdynan under stortån och lilltån.
  • Spänn aktivt hela benen utan att överböja knäna (kvinnor har extra lätt att göra det).
  • Tänk att du spänner låren upp och in i ljumskarna. Titta ner på låren så får du rätt sträckning. Det känns nästan som man putar med rumpan och svankar lite.
  • I nästa steg drar du lite lätt ned sittbenen mot mattan, vilket motverkar svanken.
  • Sträck upp överkroppen mot taket/himlen, känn hur hela sidorna sträcks ut och bröstbenet riktas uppåt.
  • Lägg märke till om dina undre revben putar ut, dra in dem igen genom att spänna magmusklerna och tänka att det är en tråd mellan höftbenen och revbenen som drar ihop dem. Detta är inte lätt för man vill lätt kuta på ryggen och så faller bröstet ned igen. Men bröstbenet ska uppåt, inte framåt och ryggen ska vara rak. Detta är det absolut svåraste för mig, men det är träning som gäller. Denna justering motverkar också svanken.
  • Till sist hittar man en jämvikt och helt plötsligt känns kroppen lätt som en fjäder. Som att någon faktiskt lyfter en från toppen av huvudet.

Läs gärna detta svar från Maty Ezrati angående Tadasana och Samasthiti för att få en djupare förståelse för positionen: http://www.yogajournal.com/for_teachers/2431

LYCKA TILL och HA DET KUL!

//Janna

1 reaktion på ”Bergsposition | Mountain pose | Tadasana/Samasthiti

Kommentarer är stängda.