Bygg axelstyrka med armbågsarmhävning – Delfinen | Dolphin pose


IMG_0834

Delfinposition med viktförflyttning kan man kalla en armbågsarmhävning. Du jobbar med hela övre ryggen, framförallt axlar och många känner även av en stretch i baksida ben.

Det är en suverän stärkande position som kan ge mycket mer än bara muskelstyrka. I yogan används den t.ex terapeutiskt för högt blodtryck, astma, plattfothet och ischias känningar. 

Positionen är väldigt lik nedåtgående hund men du står nu på armbågarna. Det kan kännas svårare att få benen raka och hälarna ner i mattan (absolut inget måste, du jobbar axlarna ändå). Böj gärna på benen om du känner att det blir för tungt i axlar och rygg. När du får upp mer axelstyrka så sträck långsamt ut benen medan du skjuter sittbenen högt upp mot taket. Armbågarna ska varar under axlarna – axelbrett – och handflatorna kan vara ned i golvet eller pressa mot varandra. Tänk på att spreta med fingrarna. Om du väljer att ha handflatorna ner i mattan, som jag har i klippet ovan, så låt händerna peka rätt fram, mot främre mattkanten. De vill gärna glida ihop men försök aktivt att motverka detta.

Var alltid försiktig när du är hemma och gör positionerna, gör det ont någonstans så gå ur och testa att komma in igen på ett nytt sätt. Vila och testa igen. I morgon också. :)
Det bästa är förstås att testa med en yogalärare första gången.

Tänk på att inte spänna käkarna, slappna av i hela ansiktet och le lite lätt. Det hjälper alltid i utmanande positioner, stärkande som stretchande.

Delfinpositionen sägs*:

  • lugna hjärnaktiviteten och kan därmed lindra stress samt mild depression,
  • sträcker ut axlar, baksida lår, vader och fotvalv,
  • stärker armar och ben,
  • lindra mens och klimakteriebesvär (om du stöttar huvudet på mattan eller på en kudde),
  • förebygga benskörhet,
  • förbättra matsmältningen,
  • lindra huvudvärk, sömnsvårigheter, ryggont och trötthet.

Lycka till och som alltid ha kul!

*http://www.yogajournal.com/poses/2462