Information, Positioner, Tankar

Du behöver INTE vara lugn och vig för att yoga…

IMG_1178IMG_1179IMG_1180

De flesta tror att yoga är lugnt och att man måste vara vig för att utöva positioner. FEL.
Yogaflöden ger självklart inte samma hårda träning såsom Crossfit t.ex och du kan snabbare lära dig vissa positioner om du är vig, men poängen är INTE att vara vig.
Lugn beror lite på vad vi lägger in i ordet. Yoga klasser kan vara lugna men också tuffa, med och utan musik. Det är alltså inte ett måste att yoga är lugnt. Det jobbas ofta mycket mer med styrka i yoga än vad många tror. 

Du jobbar funktionellt med kroppen, med din egen kroppsvikt tills du känner att varje muskel i din kropp lyfter sig själv. Kroppen känns lättare då arbetet är mer jämt fördelat över musklerna. Det är därför du kan få en känsla av att sväva fram efter du yogat.

Dessutom jobbar du med att förena sinnet (the mind) och kroppen. Det är inte på något sätt lugnt för min del. Om jag kan få till en lugn stund i slutet så är jag nöjd. Men jag får verkligen jobba hårt för att låta sinnet vara lugnt, alltså inte hamna i massa tankar, planer eller bedömningar/jämföranden (av/med mig själv eller andra). Vad som hjälper mig här är att tänka på att slappna av i ansiktet och låta munnen vara i ett lätt leende, det skapar en känsla av lätthet i kroppen och sinnet.

Du hör ofta att dina tankar formar dig. Gandhi sade ”A man is but a product of his thoughts, what he thinks, he becomes”. Det finns förstås en poäng i det, men du är inte dina tankar. Du kan påverka dina tankar och tankemönster. Du är observeraren som kan välja väg. Du måste bara bli medveten om att det är ett val först och inte bara köra på i gammal vana.

Huvudstående är en fantastisk position för att bli medveten om vilka muskler som jobbar, eftersom du är upp och ner. Musklerna jobbar tvärtemot vad de brukar göra när du står eller går. Du jobbar mot tyngdkraften på ett nytt sätt och skapar därigenom muskelmedvetenhet. Dessutom kan det vara nyttigt med att ändra blodflödet under några minuter (3-10 min) varje dag. Du behöver inte stå på huvudet, det går lika bra med stående framåtfällning eller hunden. Huvudstående ger dig mer känslan av att verkligen stå upp och ned, därför har jag tagit den som exempel.

Kommer snart ett litet klipp med tips och råd för huvudstående. :)

Glöm inte att du alltid kan nå mig via mail – info at jannasyoga .se eller via kommentarsektionen här nedan. Du hittar mig också på:

Youtube: http://www.youtube.com/channel/UClkaczPldVU8DHn-pTGnRWA
Facebook: https://www.facebook.com/Jannasyoga
Twitter: @jannasyoga

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *