Information, Kul, Positioner

Eka Pada Koundiniyasana I – Armbalans


 

Nu flyger vi!

I klippet ovan ger jag olika alternativ hur du kan komma in i positionen Eka Pada Koundiniyasana I. Värm upp ordentligt innan du testar, speciellt höfter och ljumskar då benen kommer vara i ”halvspagat”. Känn också att du är stabil i tricepsarmhävning – chaturanga dandasana.

Steg för steg:

  • Stå i hunden och ta upp höger ben till trebent hund.
  • Böj på knät och kom fram med knät på utsidan av höger arm, så högt upp på armen som möjligt.
  • Tänk på att kuta med ryggen och aktivera alla core-muskler (inre mag- och ryggmuskler).
  • Titta framåt och sjunk ned i armbågarna som att du skulle göra en tricepsarmhävning med höger knät på utsidan av höger arm.
  • känn att ditt knä nu ligger på triceps och sträck ut benet snett utåt mot höger sida. Foten är paralell med golvet, så insidan av hela höger ben pekar också ned mot golvet.
  • Nu lutar du vikten framåt så vänster tår lyfter från mattan.
  • Spänn vänster ben allt vad du kan så lyfter det av sig själv
  • Hjälp till att stabilisera positionen med core-musklerna stanna några andetag
  • Glöm inte att andas och slappna av i ansiktet.
  • Titta på klippet för fler varianter!

IMG_0957Ha det kul som alltid!! Namaste.

1 reaktion på ”Eka Pada Koundiniyasana I – Armbalans

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *