Information, Kul, Positioner

Favorit i repris: Sittande vridning till Eka Pada Koundiyanasana I (förenklad)


sidetwist armbalance 1sidetwist armbalance 3

Den här positionen är ingen man bara hoppar in i, utan det krävs arm, axel och magstyrka. MEN den är lättare än man tror, speciellt om man balanserar på båda armarna och inte bara den ena. Det är därför titeln har förenklad i parantes, en full eka pada koundiyanasana är endast på en arm. Positionen stärker alltså armar och handleder samt tonar magen och ryggen.

 Vad ska man tänka på?

  • Fråga din lokala yogalärare om du kan testa innan du försöker denna position.
  • Har du haft problem med handlederna eller ryggen så avråder jag dig från att testa utan certifierad yogalärare närvarande.
  • Har du yogat ett tag och känner att du bemästrar låg planka,  samt  sidkråkan så kör igång i sittande vridning.

Sedan:

  • Vrid hela kroppen så att utsida höft pekar mot framkanten av mattan.
  • Det knät som är uppe vid armhålan på en av dina armar ska peka mot sidan av mattan.
  • Placera nu händerna framför höften, ena triceps framför knät och andra handen parallelt, lite bredare en axelbrett. Händerna pekar mot framkanten, samt överkroppen medan underkroppen pekar till sidan av mattan.
  • Nu tar du upp händerna från mattan och tänker att du ska gunga över din höft (den som är mot främre mattkanten) och den nedersta vaden.
  • Du kommer du stå på din nedersta vad och ha händerna i mattan.
  • Titta framåt, utan att nacken blir helt tillknycklad, men sträck ut framåt inte nedåt.
  • Ryggen ska kännas som i sittande vridning, när du sträcker upp mot taken, fast nu sträcker du ut parallellt med golvet eller diagonalt nedåt mot golvet.
  • Gå väldigt sakta över med vikten så du verkligen känner alla muskler som engageras i din rörelse. (precis som i sidkråka)
  • Tryck ifrån i axlarna (serratus anterior) så du inte hänger i dem.
  • Dra in nedre delen av magen (rotlåset och maglåset).
  • Sträck ut det nedersta benet åt sidan och det översta bakåt.
  • Precis som i sidkråka, sug ihop inre låren allt vad du kan även om benen är särade.

Här är ett äldre inlägg med samma position:

http://jannasyoga.se/armbalans-med-vridning/#more-684

shebelieved

2 reaktioner på ”Favorit i repris: Sittande vridning till Eka Pada Koundiyanasana I (förenklad)

Kommentarer är stängda.