Information, Positioner

Halv brygga | Half Bridge pose | Setu Bandha Sarvangasana

Denna position öppnar upp bröstkorgen, ökar blodcirkulationen i torson och fungerar stresslindrande. Den kan också lindra mensvärk.

prep halv brygga

  • Lägg ut en yogamatta på golvet, gärna med några filtar på. Lägg dig på ryggen på mattan. Ta hälarna så nära sittbenen som möjligt, fötterna är ca höftbrett isär parallella med fotsulan i mattan. Lägg armarna längs med kroppen, handflatorna mot mattan.
  • Lyft nu sakta upp höfterna mot taket genom att pressa fötterna nedåt och bort från dig. Du kommer sakta upp på skulderbladen och kan här knäppa händerna under rumpan. Om det känns bra förstås, annars stannar du med handflatorna i mattan.

halv brygga

  • Om du knäpper händerna så ta hjälp av detta grepp och dra in skulderbladen mot varandra, medan axlarna kommer ner till mattan. Dra inte upp axlarna mot huvudet utan dra axlar och skulderblad ned och ihop. Om du har kuddar som kan bygga upp dig till den här positionen så kan du stanna här i ca 5 min. Här är en bra film som visar hur du bygger upp med kuddar: http://www.youtube.com/watch?v=lIWEa30LAao.
    Om du gör en vanlig halv brygga så stanna så länge det känns skönt för kroppen, ca 30 sek-2 min.

Här visar jag halv brygga i ett morgonflöde (ca 11.40-12.10):

1 reaktion på ”Halv brygga | Half Bridge pose | Setu Bandha Sarvangasana

Kommentarer är stängda.