Information, Positioner

Huvudstående | Supported Headstand | Salamba Sirsasana

Huvudstående med underarmarna som stöd är en av de mer avancerade positionerna inom yogan. I vissa yogatraditioner står man inte ens på huvudet för att det anses för riskabelt för nacken. Du ska alltså inte testa detta första gången utan en certifierad yogalärare. Om du redan har stått på huvudet och vill testa hemma så kan detta klipp förhoppningsvis ge tips och råd till dig. Det är en underbar känsla när du byggt upp styrkan för att stå en längre tid så jag rekommenderar verkligen att träna på det!

Vad som är så fantastiskt med huvudstående är känslan av att stå upp och ned samt alla positiva effekter som kan komma av ställningen:

  • Lugnar hjärnan och lindrar stress och mild depression
  • Stimulerar hyposfysen och tallkortskörteln
  • Stärker armarna, benen och ryggraden
  • Stärker lungorna
  • Tonar de abdominala organen
  • Förbättrar matsmältningen
  • Lindrar klimakteriesymptom
  • Terapeutisk för astma, infertilitet, sömnsvårigheter och sinusit.
http://www.yogajournal.com/poses/481

 

Du kommer se i klippet att det krävs ordentligt med axelstyrka och magstyrka för att hålla linjeringen och balansen upp och ned.

Fortsätt träna, träna och träna! När du väl är där känns det nästan overkligt, euforiskt, fantastiskt helt enkelt! :)

Lycka till!!!

IMG_1179 IMG_1178

4 reaktioner på ”Huvudstående | Supported Headstand | Salamba Sirsasana

  1. Tack för super bra klipp :) En liten fråga bara, inom vilka yogatraditioner anser man att huvudstående är för riskabelt för nacken? Skulle vara intressant & veta för det har jag inte hört tidigare (men jag tycker det låter sunt att inte flyga på huvudstående direkt som en del traditioner gör) :)

  2. Hej Li! Vad kul att du tycker det var ett bra klipp och tack för din fråga!! :D

    Inom Kundaliniyogan och livsyogan (med Tomas Frankell) så utövas inte huvudstående. Yogi Bhajan, som tog kundaliniyogan till västvärlden, lärde inte ut huvudstående. Han ansåg att det skapar onödigt tryck på nackpartiet. Det kan ge permanenta skador som du kanske inte ens är medveten om när det händer. Inom kundaliniyogan utövar man skulderstående istället. Denna position ger samma positiva effekter som huvudstående men utan att riskera nackpartiet. Några länkar: http://www.mettaht.com/Kundalini_Yoga.html / http://en.allexperts.com/q/Yoga-Tai-Chi-1762/2011/4/head.htm

    Däremot finns det många yogatraditioner som ser fördelar med huvudstående så bli inte rädd för att utöva positionen. Har du tillräckligt starka axlar och inte låter all vikt vara på huvudet så ser jag inte att det skulle vara farligt (inte Yogi Bhajan heller som också sade att om du vill träna huvudstående så gör skulderstående först, han var alltså inte absolut emot det). Jag tycker det är underbart att vara lite upp och ned – känna tyngdkraften verka tvärtemot vad den brukar och känna vissa muskler slappna av som inte brukar göra det. Enligt Iyengaryogan ska du ska vara upp och ned i minst 3 min för att få ut de positiva effekterna, så det är viktigt att jobba upp styrkan successivt.
    Om det är ok för dig att läsa engelska, så läs denna artikel: http://www.yogajournal.com/practice/178

    Detta blev ett jättelångt svar, hoppas det hjälpte och fråga gärna mer!

    Stor kram, namaste,
    Janna

  3. Tack vad gullig du är och ger ett sådant utförligt svar!!! Så roligt när man får lära sig nya saker & det känner jag att jag gjort genom ditt svar :)
    Jag förstår kundaliniyogans tanke med att man komprimerar ihop i nacken, för även om man har mycket vikt på armarna så får man ju ändå en liten belastning på nacken. Dock handlar det väl, som med alla andra yogapositioner, att hitta rätt tekniker att jobba med :)
    Jag tänkte på att man inte rekommenderade huvudstående för risken att skada nacken vid fall, men då var det alltså för komprimeringen som de traditionerna menade.
    Jag tycker huvudstående är superhärligt, men tycker det är lite otäckt när man (vilket har hänt mig en par gånger) får övervikt och trillar. Skulle nog behöva träna på att falla kontrollerat ;)
    Kram & tack för att du tog dig tid att svara :)

  4. Hej! (Kommer några år senare :P) Jag har alltid lärt mig att stå på huvudet med bara händerna i, istället för hela underarmspartiet. Och då har jag extrem kontroll. Är de två huvudståendena helt olika saker? Är den ena varianten lättare/svårare? Bättre/sämre?
    Tacksam för svar såklart! Ha de bra!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *