Krigare II Krigare II hand i hoften

För att se hur man kommer in i Krigare II, titta gärna på denna lilla film:

Krigare II är en bra nybörjar position i yogan. Den skapar både fysisk och mental styrka genom fokus. Benen och armarna arbetar statiskt och när man fokuserar blicken på främre handens fingrar och vidare ut mot väggen, eller det du har framför dig, så skapas en känsla av målmedvetenhet och styrka (i varje fall för mig. Berätta gärna i kommentarerna vilken känsla du fick eller brukar få när du gör Krigare II).

TIPS:

  • Efter ett tag blir det jobbigt för benen och då är det bra att fokusera på andetaget – behåll jämn in och utandning.
  • Behåll ansiktet mjukt och avslappnat.
  • Tänk också på att låta axlarna sjunka ned och skulderbladen ihop så gott som du kan.
  • Överkroppen är helt rak, som att någon lyfter dig i toppen av huvudet. (Det låter kanske inte trevligt att någon lyfter dig i huvudet men det hjälper att tänka så och faktiskt ta en hand på toppen av huvudet som att du ska lyfta dig själv).
  • Ett tips som verkligen fungerade för mig är att sätta en hand på bakbenets höft, den nedersta delen. Om man tänker att böjningen i främre benet sker genom att man trycker fram höften från handens placering så ger det en rakare överkropp och en stabilare bas i positionen. Kroppen rör sig inte utan det är bara främre benet som böjs när man skjuter fram höften från bakre benet.

Ställ gärna frågor om det är något du undrar över: info@jannasyoga.com  

Lycka till!

Namasté,
Janna