Månen och menscykeln

woman-jumping-full-moon

När jag var liten så tyckte jag månen var skrämmande. Jag tyckte också att den mörka stora stjärnhimlen – hela universum – var lite för mycket att ta in. Det gjorde mig halvt illamående, nu pratar vi snarare tonåren. En känsla av att inte vara i kontroll, rädsla för att något skulle komma och ”förstöra allt” igen. Såsom skillsmässan hade gjort några år tidigare.

Nu ser jag månen som väldigt vacker, fortfarande skrämmande på ett sätt, men inspirerande. Nymånen är speciellt vacker, sagolik och romantisk. Fullmånen är den som kan vara skrämmande ibland – känslan av att inte kunna ta in allt som behöver tas in… Mycket känslor… Ljuset är inspirerande, påverkande, starkt, drömlikt. Det finns mycket feminint relaterat till månen.

Månens cykler påverkar kvinnors menstruation. Den påverkar också djurs beteende relaterat till ebb och flod, flyttmönster etc. Många upplever att de sover sämre veckan fram till en fullmåne (1). Den har alltså praktiska konsekvenser i vår vardag.

Du kan förstås leva utan medvetenhet om månens påverkan. Det har jag gjort. Jag skulle inte säga att den påverkat mig tidigare så då gjorde den inte det heller.

Nu kan jag inte riktigt bortse från den.  Jag känner intuitivt när fullmånen är på gång och när nymånen åter träder och skapar en känsla av att starta om.

Såhär beskrivs faserna inom astrologin: Fullmånen och nymånen är mycket viktiga aspekter i astrologin och en fullmåne och en nymåne äger rum under varje månad. Runt nymånen är ett bra tillfälle att starta nya grejer, initiera projekt, testa nytt etc. Runt fullmånen är en bra period att analysera, avsluta eller avrunda grejer/projekt.

Mitt horoskop är starkt präglat av månen och venus. Båda starka feminina symboler. Intressant! När jag nu har börjat uppmärksamma månens cykel så tycker jag att det är en praktiskt rytm att följa. En månad är en lagom period att planera inför och utvärdera efteråt. Det är möjligtvis ännu bättre att följa sin egen menscykel såsom Alisa Vitti beskriver. Menscykeln brukar traditionellt följa måncykeln som sagt så det är kanske därför hormonerna och sägnerna om nymånens respektive fullmånens effekter kommer ifrån…

Menscykelns rytmer (2)

1. Första fasen är follikelfasen (brukar ibland börja med menstruationen men här beskrivs den som fjärde fasen), 7-10 dagar: Detta är tiden mellan mensen och ägglossning när östrogenet i kroppen är lågt och börjar öka, för att göra din kropp redo för en möjlig graviditet. Kroppen förbereder för att ägget ska släppas genom att hypofysen skickar follikelstimulerande hormon/FSH till äggstockarna. Ditt självförtroende stärks under denna fas genom att det ökade östrogenet ger en ökning av seratonin i kroppen. Seratonin är må-bra-hormonet som hjälper dig att känna dig mer energisk och kraftfull. Den follikulära fasen är en bra tid för utåtriktad verksamhet och gör att du kan få saker gjorda. Kommunicera, samarbeta , bidra eller bara bli kreativt inspirerad. Detta är en tid att rocka ditt självförtroende och få saker att hända!!

Träning: Testa något nytt!

  • Zumba
  • Akrobatik
  • Kampsport

Att äta mer av: groddar och fermenterade livsmedel.

  • Surkål
  • Kimchi
  • Böngroddar
  • Broccoli groddar
  • Hesekiel bröd

Dessa livsmedel innehåller prebiotika och 3-endole-karbinol. Två viktiga mikronäringsämnen som hjälper kroppen att bryta ned östrogen samt få det snabbt ur kroppen (kissar ut det). Detta är viktigt under den första veckan som östrogenet börjar stiga.

2. Andra fasen är ägglossningsfasen, 2-4 dagar: Under ca 2-4 dagar efter den follikulära fasen, kommer en snabb ökning i FSH och det luteiniserande hormon LH som hjälper frisättningen av ett ägg (ägglossning). Östrogenet fortsätter att öka medan testosteronet i kroppen toppar och avtar direkt efter att ägget sprungit ur kapseln som har gjort ägget moget. Se till att levern får mikronäringsämnet glutation som krävs för att bryta ned östrogen. Vi kan inte få glutation på flaska – det är bara tillgänglig i råa frukter och grönsaker.

Detta är en fortsättning av föregående fas energi- och utgående tendenser, vilket gör den till en utmärkt tid för kommunikation, umgänge, djupare samtal, offentliga presentationer, risktagande och allt annat som främjar en förmåga att skapa och utöka gemenskap. Din energi är maxad under denna fas så hög-impakt träning såsom crossfit, intervaller etc. är perfekt i denna fasen. Passa på att ta vara på energin och våga ta risker i andra områden av livet. Detta är en tid för handling och för ta emot!

Träning: Kör hårt!

  • Crosstraining/crossfit
  • Intervaller
  • Boxning…

Att äta mer av: råa juicer och färska grönsaker.

  • grönsaksjuice gjord av rödbetor, citron, grönkål, äpple, selleri och ingefära tillsammans med eventuella färska, råa grönsaker. Råa frukter och grönsaker är viktiga eftersom du upplever en våg av östrogen under denna vecka och de ger antioxidanter och fibrer kroppen behöver för att bryta ner och få ut östrogen ur kroppen snabbt.

3. Tredje fasen är lutealfasen, 10-14 dagar: Denna fas inleds direkt efter ägglossningsfasen och varar till menstruationsfasen börjar. Detta segment av cykeln identifieras med ökande progesteron nivåer, försvinnande FSH och LH samt lite av en berg-och dalbana när det gäller östrogennivåer. (Ungefär runt 21:a dagen efter din sista perioden började, kommer din kropp att utsöndra både östrogen och progesteron.) När kroppen är säker på att det inte är en graviditet (runt dag 26), stannar progesteronhalten också upp och utlöser mensen.

Det är i tredje fasen vi ofta känner oss som mest värdelösa, då vi ofta säger att vi har PMS. Men det hade inte behövt vara så! Det är viktigt att vara uppmärksam på dina känslor och att ta hand om dig själv. Du kan ha mer lust till att vara hemma och ta hand om hemmet eller mer rutinmässiga aktiviteter. Detta är en bra tid för administrativa uppgifter, städning, långa lyxiga bad och andra introverta aktiviteter som ger dig tid till dig själv, på en djup omhändertagande nivå. På grund av hormonella förändringar är våra hjärnor ”wired” att bli mycket mer känsliga för vårt undermedvetna och vår intuition under denna fas. Det kan därför vara bra med en dröm-dagbok under den här tiden på månaden. Du kan lära dig mycket av dina drömmar…

Du kan få undermedvetna eller känslomässiga meddelanden/signaler om där du behöver tala ut eller kanske göra förändringar i ditt liv. Var still och lyssna för din inre guidning och råd under denna period. Det finns där för dig! Öva radikal acceptans av dina känslor!!

Träning: Gör vad du känner för men ett tips är kortare 20-min sessioner.

  • Kortare joggingrunda
  • Långa lugnare promenader
  • Yoga

Att äta mer av: Spannmål och gröna blad.

  • Quinoa
  • Bovete
  • Bok choy
  • Grönkål
  • Escarole
  • Mangold

I vecka tre finns det både en våg av östrogen och progesteron, sedan en nedgång. Detta påverkar hjärnans kemi och i slutändan vårt humör. Korn ger B-vitaminer som ger din kropp byggstenar för att producera serotonin som kan hålla ditt humör stabilt. Gröna blad innehåller kalcium och magnesium som hjälper kroppen att använda hormonerna effektivt. Kombinationen av korn och gröna blad ger din kropp massor av lösliga fibrer för att hjälpa till att få ut östrogen ur kroppen så fort som möjligt.

4. Menstruationsfasen, 3-7 dagar: Denna sista fas av din cykel varar normalt mellan 3-7 dagar och kännetecknas av brist på progesteron samt en liten topp av östrogen som sedan avtar helt. Den allra första början av din menstration är en tid av vila och återhämtning. Kroppen återhämtar sig så att cykeln kan starta om. Denna del av din cykel handlar om självanalys, återvinning och förnyelse. Det är en fortsättning på föregående fas men mer intensivt. Se till att vara stilla och lyssna på dina önskningar, få kontakt med dina djupaste värderingar. Lever du som du lär? Lever du i linje utefter vad du verkligen vill uppnå i ditt liv?

Se till att du lyssnar till din inre kompass och din kropp. Efter den inledande starten av menstruationen så är hormonerna på gång igen. Cykeln startar om igen.

Träning: Många kan känna att träning hjälper mensvärk. Precis som i förra fasen ska du göra vad du känner för men är du i fas med din menscykel så är detta en period av vila och reflektion. Samma träningstips gäller som i föregående fas men du behöver inte träna över huvud taget. Det är ju trots allt bara 3-7 dagar det handlar om.

Att äta mer av: Nyttiga fetter och rotfrukter.

  • Lax
  • Avokado
  • Sötpotatis
  • Pumpa
  • Morötter
  • rödbetor

Under den här veckan kommer hormonnivåerna skifta mot sina lägre nivåer och essentiella fettsyror bidra till att stabilisera humör och energi. Dessutom ger rotfrukter kroppen vitamin A som krävs för att hjälpa levern processa östrogen.

”Enkelt uttryckt – när du stöder flödet av dina hormoner, skapar du flödet i ditt liv.” 
– Alisa Vitti


 

(1) Det finns vetenskapliga studier om månens påverkan på sömnen vilka är väldigt motstridiga. Om du tycker det är intressant så kan du läsa mer här t.ex:
(2) Enligt Alisa Vittis WomanCode. Många av Alisas belägg kommer från hennes egna erfarenheter men också olika vetenskapliga studier. Främst denna:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *