Information, Positioner

Nedåtgående hund | Downward dog | Adho Mukha Svanasana

Hunden

Läs gärna tipsen här nedan innan du tittar på filmklippet för att se hur ni kan komma in och ut i nedåtgående hund.

 

Detta är ännu en viloposition i yogan. Det tyckte jag var svårt att förstå när jag började med yoga. Fy #!§# vad det var jobbigt för axlarna, baksida lår, hälsenorna, ryggen och handlederna (det är alla dessa muskler och fler vi kan känna av). Dessutom blir jag lätt fuktig om händerna och fötterna så jag glider åt alla håll, snacka om att bygga styrka! Efter att ha yogat ett tag så blir det en viloposition till sist. Man hittar tekniken och styrkan byggs upp. Nu njuter jag av att sträcka ut ryggen och hela baksidan av benen i denna position, syftet med nedåtgående hund.

Det är lätt att överböja bröstryggen och ländryggen samt benen (ostbågsben). Genom att aktivera  rotlåset, dra in revbenen och spänna upp låren så att knäskålarna stabiliseras så kan man motverka dessa överböjningar.

Jag tänker därför dela med mig av mina tekniktips speciellt och det kommer säkert med någon liten tanke:

  • Först och främst, du behöver INTE få i hälarna i golvet! Det som är viktigt är att de strävar mot golvet men inte att du fysiskt nuddar golvet.
  • Sittbenen riktas upp mot taket och utgör toppen av det upp-och-ner-vända V:et som hunden ser ut som.
  • Skulderbladen drar du ihop genom att bröstet sjunker mot golvet. Utan svank i ländryggen!
  • Gröp ner handdynorna i mattan och sträck ut fingrarna ordentligt. Pekfingret riktas mot framkanten av mattan.
  • Armarnas övre insida vrider du uppåt medan underarmen är rak. Insidan av armbågarna, armbågsvecket, riktas mot varandra.
  • Tänk på axlarna! Låt dem inte sjunka ner mot huvudet utan sträck ned (upp när du är i hunden) dem mot höfterna. I samma rörelse kan du dra in skulderbladerna.
  • Glöm inte att andas. Det är i denna position vi återgår till lugnare andning och låter hjärtats rytm sakta ned.

Ställ gärna frågor till info@jannasyoga.se! Ha det så kul!!!

/Janna