Sittande vridning | Half Lord of the Fishes Pose | Ardha Matsyendrasana

Sittande vridning är bra att göra i slutet av ett flöde då du sträcker ut axlar, höfter och nacke som du ofta jobbar mycket med under en klass. Den ger dessutom en djup ryggradsvridning som gör ryggen mjuk och flexibel.

Om du tänker överkroppen som en cylinder, så vrider du runt din egen axel – mitten av cylindern. Ryggraden är alltså mitten av cylindern och du kan tänka dig som att du vrider ur en disktrasa. Ha ryggen rak och forcera inte, alltså pressa dig inte runt i vridningen. Istället:

  • Se till så att sittbenen är stabilt i golvet/mattan.
  • Andas in och sträck upp överkroppen högt upp mot taket.
  • Andas ut och vrid försiktigt. Fortsätt med denna andning i rörelse – andas in sträck upp där du är nu i vridningen och på utandningen ut kanske kommer du lite längre. Känn efter i din kropp.
  • När du andas ut känn att du drar in nedre delen av magen, detta hjälper till i vridningen. Ujjayiandningen hjälper också till.
  • Titta lite lätt ut över axeln du vrider mot men utan att nacken känns stel eller stram.
  • På filmen här ovan ser du variationen med att ha ett ben rakt framför dig eller båda benen böjda. Testa båda för att se vad som passar dig bäst.
  • Kom ihåg att göra andra sidan. :)

Denna position sägs stimulera levern, njurarna och matsmältningen. Den kan minska mensvärk, trötthet, ischias och ryggont. Positionen används terapeutiskt mot astma och infertilitet inom yogan.

sittande vridning

Har du några frågor så kontakta gärna mig här nedan eller på info at jannasyoga punkt se.

Namasté <3

3 reaktion på “Sittande vridning | Half Lord of the Fishes Pose | Ardha Matsyendrasana

  1. Pingback: Stolen med vridning till sidkråka (förenklad) | Yoga Tips & Inspiration

  2. Pingback: Favorit i repris: Sittande vridning till Eka Pada Koundiyanasana I (förenklad) | Yoga Tips & Inspiration

  3. Pingback: Veckans utmaning #1 | Yoga Tips & Inspiration

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *