Solhälsning A | Sun salutation A | Surya namaskar A

IMG_0825IMG_0821IMG_0827

Solhälsning A är vad man brukar göra under de flesta flödesbaserade yogaklasserna. Det är därför väldigt bra att kunna. I början är det svårt att få till andningen i rytmen av dina rörelser men det kommer genom övning. Tänk på din ujjajy andning och ta hjälp av den!

  1. Stå i bergsposition (tadasana). Andas in cirkla händerna överhuvudet och titta upp mot tummarna.
  2. Andas ut och buga dig framåt med rak rygg medan du cirklar armarna ned mot marken, till stående framåtfällning. Tänk på att suga in nedre delen av magen samt nedre revbenen.
  3. Andas in och kom sedan ca hälften av vägen upp med överkroppen sträck ut ryggen och benen ordentligt. Placera händerna på smalbenen, ovanför knäna, eller i mattan. Det viktiga är att sträcka ryggen och benen så raka som möjligt. Om du är mjuk i den här positionen så har du händerna parallellt med fötterna.
  4. Andas ut och placera händerna parallellt med fötterna, axelbrett. Böj på knäna om det behövs.
  5. Andas in och gå eller hoppa bak till hög planka. Känn att du är linjerad i kroppen. Kom fram lite med bröstbenet och ta sittbenen mot hälarna.
  6. Från hög planka andas du ut och tar vikten lite framåt. Du tar ned knäna, sedan bröstet och glid över till en liten kobra på inandning. En annan variant är att du går från hög planka till låg planka (chaturanga dandasana) och rullar över tårna till stor kobra eller uppåtgående hund.
  7. Notera att dina händer är vid axlarna, stabila i mattan. Andas ut och gröp tårna ned i mattan, spänn alla magmuskler, dra sittbenen mot hälarna igen och aktivera arm- och axelmusklerna. Kom upp till låg planka. Ansiktet är mjukt och lugnt. Fortsätt att pressa dig hela vägen upp till hög planka och vidare till nedåtgående hund på samma utandning. Istället för att gå genom låg och hög planka kan du direkt komma till nedåtgående hund från kobra eller uppåtgående hund genom att dra upp höfterna i luften med magmusklerna och rulla över tårna på det sättet.
  8. Från hunden går eller hoppar du in mellan händerna på inandning. När du kommer in mellan händerna sträck ut ryggen på sista delen av inandningen.
  9. Andas ut och släpp överkroppen till en framåtfällning. Slappna av i axlar och huvud.
  10. Andas in och kom hela vägen upp till bergsposition med rak rygg.

NJUT! :)

Detta är ett underbart sätt att hälsa solen välkommen på morgonen (även om det inte är sol är detta ett bra sätt att vakna upp på). Tänk på att var försiktig med rygg och knän om du gör det på morgonen. Vi är alltid mer stela på morgonen än på kvällen så ta det lugnt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *