Information, Positioner, Tankar

Solkrigare | Reversed Warrior | Viparita Virabhadrasana

Reversed warrior

Detta är en av mina favoritpositioner och den sträcker ut hela sidan av kroppen, stärker benen och öppnar upp höfterna, ljumskarna och innerlåren. Jag gillar den speciellt för att jag glömmer att jag fortfarande jobbar med benen när jag sträcker ut sidan och öppnar bröstet. Den är skön!

För att se hur man kommer in i Solkrigaren så kan ni titta på denna filmsnutt:


Mitt första tips är att inte testa denna position utan att värma upp… Mitt andra tips är att först ställa er i Krigare II och sedan:

  • lägga bakre armen på bakre benet medan du lyfter upp motsatt hand mot taket/himmelen.
  • Tänk på att du automatiskt vill sträcka på främre benet när du sträcker upp armen mot taket, så sjunk ner i det benet så knät är i ca 90°.
  • Aktivera låsen – rotlåset och maglåset och lyft bröstkorgen/ta ihop skulderbladen så att det inte gör ont i ländryggen och den kläms ihop. (Detta har jag gjort och gör alltför mycket, man vill liksom alltid lite längre… Men varför? Bra att ställa sig denna fråga då och då. Varför pressar man sig i olika situationer. Till vilket pris och för vem gör man det. Är det för din egen skull?).
  • Nu låter du bakre handen sakta glida ner på sidan av bakre benet och vidare mot vaden till en sid/bakåtböjning.
  • Titta upp mot den övre utsträckta armen och vidare mot taket/himlen.

Lycka till och ha det så kul!

– Janna