Stolen | Chair Pose | Utkatasana med vridning

Stolen är bra att göra för att värma upp kroppen, i början av ett flöde. Den stärker vaderna, låren, sätet och ryggen samtidigt som du sträcker ut axlar och bröstkorg. Dessutom kan stolen hjälpa att förminska plattfothet. Det är möjligtvis härifrån min plattfothet har minskat…

Om du har spända axlar så kan det vara svårt att få armarna raka och ända upp längs öronen. Ta då ut armarna lite från öronen, som ett V och skjunk ned i axlarna. Du kan också testa att böja på armarna lite och skapa en halvcirkel. Sträva efter att få armarna raka med tid och träning.

VIKTIGT är att hålla in nederdelen av magen och vinkla sittbenen ned mot golvet, som jag repeterar många gånger under klippet. Det är för att inte svanka och klämma ländryggen. Det hjälper mycket att verkligen suga in benen mot varandra. Om du har ett block hemma kan du sätta det mellan låren och pressa emot för att få in muskelkänslan.

Stolen är fysiskt krävande och när det börjar bränna i benen så vill man gärna komma ur den. Precis i det ögonblicket som du vill komma ur positionen, ta ett djupt andetag till. Du klarar oftast mer än vad du själv tror och det där lilla extra andetaget gör att du motbevisar dig själv. Jag klarade faktiskt lite till!

Andas djupa andetag och slappna av i ansiktet.

”Move and breathe with ease”

2 reaktion på “Stolen | Chair Pose | Utkatasana med vridning

  1. Pingback: Stolen med vridning till sidkråka (förenklad) | Yoga Tips & Inspiration

  2. Pingback: Veckans utmaning #2 | Yoga Tips & Inspiration

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *