Stolen med vridning till sidkråka (förenklad)

Jag rekommenderar att ni tittar på klippet ”stolen med vridning” samt ”sittande vridning” innan ni testar denna armbalans.

  • Tänk på att värma upp ordentligt innan du testar denna position och gärna med de positioner nämnda ovan.
  • Har du haft problem med handlederna eller ryggen så avråder jag dig från att testa utan certifierad yogalärare närvarande.

Vad är ”insider” tipsen? Jo, tänk på att:

  • när du gått från en stol med vridning och kommit ner till hukställning så ska triceps vara över båda knäna. Du ska alltså känna utsidan t.ex höger lår mot vänster triceps. Höger armbåge krokar du i höger höft eller höger oblique (sidan av magen). Det är vad som gör positionen förenklad. Egentligen ska du balansera på en arm (som i eka pada koundiyanasan I).
  • överkroppen (bröstet, hakan och magen) pekar mot framsidan av mattan medan knäna pekar till sidan.
  • när du lutar över vikten så titta framåt, utan att nacken blir helt tillknycklad, men sträck ut framåt inte nedåt.
  • ryggen ska kännas som i sittande vridning, när du sträcker upp mot taken, fast nu är parallellt med golvet eller diagonalt nedåt mot golvet.
  • gå väldigt sakta över med vikten så du verkligen känner alla muskler som engageras i din rörelse.
  • tryck ifrån i axlarna (serratus anterior) så du inte hänger i dem.
  • dra in nedre delen av magen (rotlåset och maglåset)
  • till sist, sug ihop inre låren allt vad du kan, hela benen egentligen. Detta hjälper mycket för att höften ska kännas lätt. Du lyfter benen med benmusklerna istället för med armarna och magen (i varje fall är det den känslan du ska ha).

Hoppas detta hjälpte!

Ge mig gärna kommentarer och feedback på hur det gick för dig och om du kanske kommer på andra saker att lägga till.

Lycka till.

/Janna

2 reaktion på “Stolen med vridning till sidkråka (förenklad)

  1. Pingback: Kul flöde för höfter och axlar med armbalanser | Yoga Tips & Inspiration

  2. Pingback: Veckans utmaning #3 | Yoga Tips & Inspiration

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *