Två stående balanser – Vrksasana och Utthita Hasta Padangushthasana B

Stående balanser är inte mina favoritpositioner. Där får jag verkligen jobba med mina tankar, rädslor och koncentration. Det är som att varje gång en balansövning kommer så säger en liten röst ”oh shit, nu kommer den…!”. Den rösten har att göra med erfarenhet. Jag har ofta känt och känner mig fortfarande vinglig i vristerna. Jag har inte hittills kunnat hålla ben-balanser särskilt länge. Det dåliga självförtroendet som skapats i just dessa positioner handlar om rädslan att misslyckas. Jag ska minsann visa mig stark och stabil… Om jag inte håller balansen så känner jag mig därför svag.

När jag inte tänker och bara gör går det bättre (liksom mycket annat). När jag fokuserar på blickpunkten, andetaget eller ett speciellt muskelengagemang går det ännu bättre. Alltså, när jag inte hinner (eller låter mig) tänka på misslyckande eller dåliga erfarenheter. Jag är fullt fokuserad och koncentrerad. Det är ju till stor del vad yogan handlar om – att vara i nuet, fokusera och koncentrera sig.

Det är följaktligen bra att träna på de positioner som du tycker är svåra, de som ger mer utmaning. Då är du i nuet, fullt fokuserad på det du gör.

Tekniska konkreta tips att fokusera på i trädet (vrksasana) och ”ben-ut-till-sidan-balans” (Utthita Hasta Padangushthasana B):

  • Rota ner foten i golvet och spreta på tårna. Tänk att din fot är lika rörliga som dina händer och gröp dem ned i mattan/golvet.
  • I trädet, när du har placerat foten mot innelåret eller vaden, tryck fotsulan mot insidan av benet och insidan av benet mot fotsulan. Jag säger även detta i videon men det är en viktig punkt för att skapa balans och stabilitet. Det är muskulär kontraktion som skapar ett lyft i hela kroppen och gör att du inte hänger i ståbenets höft.
  • Gör sidokroppen lång. Från midjan ända upp till öronen – gör dig så lång som du bara kan bli. Låt armarna följa med upp i linjen och känn sträckningen från fingertopparna ned till midjan.
  • Tänk på att inte puta med revbenen, nedersta revbenen in men bröstbenet upp. Om du inte vet vart bröstbenet är så tänk att du har ett smycke som hänger precis nedanför nyckelbenen. Tänk att du är väldigt stolt över smycket och att du vill visa upp det för alla så du öppnar upp hjärtat och trycker bröstet mot smycket.
  • Dra också sittbenen ned mot golvet och nedre delen av magen in, men utan att skopa. Hitta bäckenets neutrala position men aktiva muskler runt höften och magen.
  • Slappna av i ansiktet. Titta på en punkt (drishti), men stirra inte, utan en mjuk blick (gaze).
  • Andas. Djupa och jämna in- och ut-andetag.

Utvärdering av sig själv…

Sedan är det lätt att efter varje övning göra en slags utvärdering ”fan, vad dåligt det gick…” eller ”damn, I’m good…”. Det är nästa utmaning; att inte utvärdera sig själv. För det gör vi eller andra ständigt. Tänk vad skönt om vi kunde ha en av-knapp. Off!

I ett flöde av positioner så går du från den ena till den andra med ditt andetag. Du behåller koncentration och fokus också mellan övningarna. Du släpper inte ditt fokus och börjar tänka. Det gäller att gå till nästa position och kunna släppa den som var. Samma sak som i vanliga livet, att inte gå och hålla på saker under dagen. Älta en händelse eller ha kvar negativa känslor från ett möte… Det som har varit, har varit. Släpp – Let it go.

Nästa gång jag ställer mig på min matta så ska jag göra mina stående balanser utan förväntningar. Jag ska fokusera på mitt andetag och känna in min kropp. Jag ska inte utvärdera dem efteråt. När jag har avslutat dem så är jag i det ögonblick som erbjuds då, öppen för vad som är.

As I started to picture the trees in the storm, the answer began to dawn on me. The trees in the storm don’t try to stand up straight and tall and erect. They allow themselves to bend and be blown with the wind. They understand the power of letting go. Those trees and those branches that try too hard to stand up strong and straight are the ones that break. Now is not the time for you to be strong, Julia, or you, too, will break.
— Julia Butterfly Hill

IMG_1409IMG_1410

IMG_1411IMG_1412

Ha en härlig måndag med lek, nyfikenhet och utforskande. Upptäck något nytt!

/Janna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *