Positioner, Tankar

Upp & Ned

 

 

Att byta perspektiv och låta tyngdkraften verka tvärtemot vad den brukar. Det är bland annat vad vi gör när vi gör positioner såsom handstående, huvudstående och underarmstående. Det är läskigt, fysiskt tungt och tekniskt svårt. När man är upp och ned så fungerar inte musklerna på samma sätt helt plötsligt. Man kan liksom inte få dem att spänna sig som man vill. Det krävs förstås träning och vana för att vänja kroppen och hjärnan vid att vara upp och ned. Sedan måste du veta nycklarna till balansen.

När du väl hittar dem och du står upp och ned, mot en vägg t.ex. Då kommer den där härliga känslan rusande i kroppen – Allt är möjligt. Om jag bara vill, sätter en intention och övar så går det. Inte bara på mattan, i övriga livet också. Det är inte magiskt, det är hårt jobb med din kropp. Att lära känna kroppen enda in, de inre stabiliserande musklerna. Då kan du sätta t.ex handståendet utan vägg till sist. Jag är inte där ännu. Någon sekund kan jag stå men rädslan är fortfarande där, att ramla över. Det är egentligen ingen fara om jag har plats i rummet. Men det krävs att jag ramlar några gånger. Så det är min delmål just nu: Ramla över, ramla till sidan, ramla till andra sidan, och ramla över igen…

Här ovan är ett litet klipp på en övning som du kan öva olika upp & ned-ståenden.

Det är viktigt att ta några andetag emellan övningarna. Att landa, njuta av resan på väg mot ett mål. Men också att känna in så din intention att göra denna övning är rätt för dig. Varför vill du kunna stå på händer/huvud/underarmar? Är det för någon annans skull? Är det för att imponera? Eller är det för din egen skull?

Det kan vara en blandning såklart. Det finns inget rätt eller fel här. Men det finns större lycka att hitta om du gör det för din egen skull, för att du känner att din kropp vill detta och att du njuter av varje liten del av resan. Även om det tufft ibland.

LYCKA TILL!

<3

 

1 reaktion på ”Upp & Ned

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *