Information, Kul, Positioner

Veckans position #10

spagat

VECKANS POSITION

med jannasyoga.se

Hej och välkommen till andra veckan med tredje månadens utmaning Hanumanasana- spagat.

Det är möjligt att jag missade förra veckans position men hoppas att du fortsatt att öva på anjaneyasana och kanske gjort andra positioner som öppnar upp för ”det stora klivet”.

Denna veckan fokuserar vi på baksidan av benen istället med s.k. joggingstretch, eller halv spagat (ardha hanumanasana).

LYCKA TILL!


 

Ardha Hanumanasana

 

 På bilderna ovan är först en version för dig som inte får ner händerna i mattan utan att runda ryggen. Det gäller nämligen att ha rak rygg.

Den andra bilden är för dig som har ont i knät och inte vill sätta ned det i mattan.

Tänk på att ha parallella höfter! Höften på det ben som du har framåt vill gärna följa med fram så det gäller att dra tillbaka den sidan av höften.

Andra saker att tänka på:

  • Ha alltid det främre knät lite böjt så du inte översträcker det.
  • Om du har bakre knät ned i mattan, kolla så att knät är under höften eller lite bakom.
  • Puta med rumpan så ryggen blir rak (skulle ha gjort det mer på den andra bilden ovan t.ex). Om du svankar så är det för mycket, hitta en neutral svank. Det är däremot svårt att få svank i denna position, då är du antagligen väldigt öppen i baksida ben.
  • Pressa främre hälen ned i mattan och dra den mot dig. Då aktiverar du de rätta musklerna (andas in).
  • Pressa sedan ut genom benet och aktivera tårna genom att spreta på dem (andas ut).
  • Om du flexar på den främre foten så känns det mer i vaden och baksida knä. Om du sträcker på samma fot (du kan sätta ned hela fotsulan i golvet) och böjer lite mer på knät så känns det mer i baksida lår ner mot baksida knä. Variera och stanna där det känns mest.

Om du inte ännu läst om myten bakom Hanumanasana så rekommenderar jag det. Den är fin! http://jannasyoga.se/spagat-stallning-monkey-pose-hanumansana/

Här är myten på engelska:
https://yogainternational.com/article/view/the-mythology-behind-hanumanasana


 

#Frivilligt

Lägg gärna ut en bild på instagram med taggen #jannasyoga och tagga mig också – @jannawellander. Bilden kan vara av dig själv i en av positionerna eller något helt annat som har med positionen att göra. På så sätt kan vi följa varandra och vår egen utveckling. Jag kan snabbt ge feedback på positioner eller bilder genom att svara under er bild.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *