Information, Inspiration, Kul, Positioner

Veckans position #11

spagat 2

VECKANS POSITION

med jannasyoga.se

Heta hälsningar från Frankrike!!

Vi bilade ner till Strasbourg häromdagen. Kom fram kl 2 på natten och det var 28 grader varmt… Dagen efter, ca 38 grader – Total värmechock!!! Idag är det molnigt och normalvarmt, puh. Min hjärna fungerar igen och jag kan skicka detta nyhetsbrevet till dig. :)

Vi är nu inne på tredje veckan med månadens utmaning Hanumanasana- spagat.

Nu kommer en variant av spagat men där vi ligger ned på magen. Det finns inte något namn på denna position (inte som jag vet i alla fall) men jag kallar den spagatish. :)

Var försiktig när du testar denna position och värm upp ordentligt! 

Hur går det med yogan under sommaren? Fortsätter du att röra på dig? 

Ser fram emot att höra från dig!

Stor kram,
Janna


”Spagatish”

Innan du börjar, tänk på att hela tiden ha aktiva ben – spänn låren och dra dem in mot höften så att du inte översträcker ljumskarna (eller andra leder). Stanna och börja från början om det gör ont eller känns fel på något sätt. Har du frågor får du gärna maila mig på info@jannasyoga.se.

  1. Vi startar på alla fyra, knäna under höfterna och händerna under axlarna.
  2. Ta fram höger fot i nivå med din högra hand.
  3. Lägg en handduk eller en strumpa under hälen på samma fot.
  4. Om det går, lägg ned armbågarna i golvet, under axlarna så att dina armbågar är i 90 graders vinkel. Om det inte går, stanna med händerna i mattan.
  5. Glid på din häl så att foten hamnar i kl 1-2. Alltså, ditt vänstra ben är vid kl 6 och din högra vid kl 1 eller 2. Behåll bakre knät i mattan och de bakre tårna för att försäkra att du inte vrider ditt bakre ben. Se bilderna nedan här nedan:
  6.    
  7. Gå med din överkropp mot kl 12 eller mot kl 11-10 (beroende på hur öppen din högra ljumske och inre lår är).
  8. Et voilà, nu är du i Spagatish.
    Om du vill ha en extra sträckning, se om du kan ta tag om ditt högra ben med höger hand och dra det mot dig (se bild nedan).

    spagatish

LYCKA TILL!!


 #Frivilligt

Lägg gärna ut en bild på instagram med taggen #jannasyoga och tagga mig också – @jannawellander. Bilden kan vara av dig själv i en av positionerna eller något helt annat som har med positionen att göra. På så sätt kan vi följa varandra och vår egen utveckling. Jag kan snabbt ge feedback på positioner eller bilder genom att svara under er bild.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *