Veckans position #12 – Månadens utmaning #3

IMG_0749

VECKANS POSITION

med jannasyoga.se

Snart blir det semester ”på riktigt”!

Här i Strasbourg har vi redan semester men eftersom vi har bott här så känns det mer som att vara hemma. Den 3:e augusti åker vi däremot till Korsika nästan två veckor och då ska jag ta en paus från viss elektronik. Datorn kommer att vara avstängd och telefonen frånkopplad från internet. En liten utmaning att inte ständigt vara uppkopplad faktiskt.

Därför är detta sista veckans utmaning innan hösten, i början av september.

Kom ihåg att sista anmälningsdag till kurserna i höst är den 1:a augusti. Jag kommer att skicka en sista påminnelse i nästa vecka och via facebook. Dela gärna med dina vänner och familj om du tror att någon av dem skulle vara intresserade. 

Till denna veckans position som är månadens peak position – full Hanumanasana – spagatposition. Som vanligt, var försiktig när du testar denna position och värm upp ordentligt!


Hanumanasana

Sista veckan med spagat!!! Hur har det gått??
spagat 3Om du läst mytologin bakom hanumanasana som jag länkat till så vet du att Hanuman är en hinduistisk gud som tjänade kungen Rama. Positionen symboliserar det mäktiga språnget som Hanuman tog för att rädda sin drottning Sita.

Positionen ber dig inte bara att sträcka ut benen åt olika håll, men att känna äkta hängivenhet i din praktik. En känsla av att övervinna alla hinder och nå längre än vad som verkar mänskligt möjligt!

Lägg märke till om det gör ont någonstans eller känns obekvämt. Vänd då sinnet inåt. När sinnet vänder så reagerar kroppen. När du öppnar kroppen inifrån så kommer höfter, hamstrings och benen följa med. Öppnandet av benen, hamstrings och höftböjarna är en återspegling av den djupare öppning som du kände inuti. När du kan behålla en inre expansiv hängivenhet så kommer positionen inte vara en kamp för att öppna din hamstrings utan ett övande i att utveckla alla dina förmågor.

Praktiska tips:

  • Använd gärna klossar och ha händerna på i början. Du kan också ha en strumpa eller liknande att glida den främre foten på.
  • Aktivera alla muskler och dra dem in mot mittlinjen. Det gör att du lyfter dig upp från golvet med ben och corestyrka. Sedan andas ut och låt dig sakta sjunka in i positionen men utan att släppa all muskelstyrka. Det är vikigt att hålla musklerna aktiva så att du inte översträcker dina leder.
  • Mer anatomiskt förklarat: Dra in lårbenen i höftkulerna, vidga inre låren, höfterna och bäckenet. Dra yttre låren och bäckenet bakåt och nedåt.
  • Pressa ner händerna (i golvet eller mot klossar) och lyft upp din bröstkorg. Det kan hjälpa att rulla tillbaka axlarna och dra skulderbladen lätt mot varandra.
  • Sedan drar du svanskotan ned för att göra ryggen så lång som möjligt. Känn förlängningen ända ut i tårna.
  • Ta 5 långa och djupa andetag. Låt bäckenet bli tungt och stabilt ned mot mattan samtidigt som du håller hjärtat och bröstkorgen lätt och ljust.
  • Slappna av och andas i hunden, skaka loss benen och känn förlängningen i hela kroppen!

Såhär kan man också träna hanumanasana:

 

Länkar:

LYCKA TILL!!


#Frivilligt

Lägg gärna ut en bild på instagram med taggen #jannasyoga och tagga mig också – @jannawellander. Bilden kan vara av dig själv i en av positionerna eller något helt annat som har med positionen att göra. På så sätt kan vi följa varandra och vår egen utveckling. Jag kan snabbt ge feedback på positioner eller bilder genom att svara under er bild.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *