Information, Inspiration, Kul, Positioner

Veckans position #6 -> Månadens utmaning!

VECKANS POSITION

med jannasyoga.se

IMG_4391

En liten ändring till veckans utmaning. Namnet ändras till veckans position då veckorna inte innebär särskilt utmanande positioner i sig, utan ämnar att leda till en utmanande position. Därmed blir det veckans position och månadens utmaning (tidigare peak position).

Ursäkta förseningen. Denna position kommer en dag för sent men jag hoppas att ni kommer ha tid att träna på den ändå! :)

Ser fram emot hösten! Det är nämligen en hel del saker på G… Hur många är intresserade av att gå yogakurs till hösten?? Jag kommer som vanligt att ha klasser tisdagar och fredagar på SATS Kungsgatan och planerar även att ha egna kurser och några workshops. Ska bli så kul att sätta igång igen! Skriver mer i nästa nyhetsbrev!!


Månadens utmaning

Peak positionen för månaden (till nästa nymåne) är alltså Brygga (Urdhva Danurasana).


Veckans position(er)

DSC_0348

1. Nu börjar vi jobba med både rörlighet och lite styrka för axlarna. Sätt dig nu upp på din matta med korslagda ben. Om du vill så kan du sätta dig lite högre upp med sätet. Rulla en filt t.ex. och lägg under sittbenen. Sträck ordentligt på ryggen och sitt rakt. Ta tag repet eller remmen med ett brett grepp. Sträck remmen framför dig med raka armar så att remmen också blir helt rak. Börja sakta att röra remmen upp över huvudet och vidare bakom dig, så långt ner som det går. Hela tiden med raka armar. Repetera 3 gånger eller fler. Ta sedan ett lite smalare grepp på remmen och repetera övningen. Om dina axlar tycker det är ok, ännu lite smalare och 3 repetitioner till. Försök att titta rakt fram hela tiden, en blickpunkt (drishti), och andas jämna andetag. Sträck på ryggen genom hela övningen. Ett kort videoklipp när Victoria gör övningen: https://www.youtube.com/watch?v=CTfEujpV-50

DSC_03782. Och så sträcker vi ut och tränar lite mage samtidigt. Det är bra att spänna magen i denna position som säkerhet för att inte ta ut sträckningen i ryggen men fokusera på axlarna. Ställ dig på alla fyra – placera knäna under höfterna och händerna under axlarna. Behåll benen i samma läge men gå händerna rakt fram på mattan tills armarna är helt raka och du kan lägga pannan eller till och med hakan ner mot mattan. Du ska sedan sträva efter att få ner hela bröstet ner mot mattan. Med varje in-andetag så sträck ut ryggen och med ut-andetaget låt bröstkorgen smälta ned mot mattan. Sakta och inkännande. Du öppnar i både axelpartiet och i bröstkorgen/bröstryggen. Stanna minst 5 djupa andetag och så länge det känns bra för ryggen.


 

#Frivilligt

Du kan som vanligt, om du vill, lägga ut en bild på instagram med taggen #jannasyoga och tagga gärna mig också – @jannawellander. Bilden kan vara av dig själv i en av positionerna eller något helt annat som har med positionen att göra. På så sätt kan vi följa varandra och vår egen utveckling. Jag kan snabbt ge feedback på positioner eller bilder genom att svara under er bild.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *