Information, Inspiration, Kul, Positioner

Veckans position #8 – Månadens andra utmaning

brygga

VECKANS POSITION

med jannasyoga.se

Sista veckan = Månadens utmaning!

Har du skrivit ner någon eller några känslor om bakåtböjare? Vad denna form väcker i din kropp?

Jag skriver nu från familjens sommarställe nära Norrköping. Det ligger precis vid en sjö och känns som en glittrande oas av lugn och fridfullhet. I denna oas sitter jag och tänker på er och hur det har gått med full brygga. Har du testat? Kan du sträcka armarna eller tar axelpartiet emot? Känner du dig svag i armarna? Känns det läskigt eller underbart? 

Närvaro i ny kropp
Jag ska verkligen ta mig tid att yoga nu när jag är här på Kammartäppan. Det är så skönt för min kropp! I och med mammaledigheten så har jag gjort mycket mindre än vad jag brukar. Det var konstigt att inte ha något inplanerat i kalender! Jag tvingade mig själv att låta det vara så de första veckorna. Att ”stå ut” med att det inte fanns någonting. Det låter skönt men det var svårt för mig i början.

Nu så märker jag hur bra min kropp mår av att ha varvat ned. Jag känner mer närvaro i varje kroppsdel och det gör det så himla skönt med yoga. Jag känner verkligen händerna mot mattan, varje muskel sträcka ut, cellerna vibrera…

När närvaron försvinner
Kroppen är annorlunda efter graviditet och förlossning men yogan har hjälpt att komma tillbaka snabbt. De inre magmusklerna är aktiva och med. Förresten så är det inte alltid är skönt med min ”nya” kropp. Tålamod krävs för att jag vet att min mammamage, rumpa och lår kommer vara kvar några månader till.


The divine selfie ;) (som du gör minst 10 ggr för att se så naturlig ut som möjligt…)

Det är ibland svårt att vara nöjd, att inte vilja banta eller ut och springa för att bli av med överflödet. Jag vet att det är viktigt att låta det ta tid. Att älska överflödet för det är vad som har skapat Edith. Lilla vackra Edith!

Så jag får faktiskt jobba på att ha tålamod och älska varje del av dessa gulliga extra myskurvorna. :)

Hoppas du har det bra i sommarsolen!!

Kramar,
Janna


 

Veckans position(er)

Full Brygga – Urdhva Dhanurasana. 
Ligg på rygg som i början på halvbrygga (läs veckans position #7 för mer info om halv brygga) med knäna böjda och fötterna höftleddsbrett isär. Armarna Lägger du längs sidan av kroppen först. Sedan tar du händerna upp över huvudet och placerar dem i mattan i höjd med öronen. Fingertopparna pekar mot dina axlar och basen av handen mot toppen av mattan. Andas in och kom upp med höften samtidigt som du placerar toppen av huvudet i mattan. Paus. Du kan justera händer och fötter här innan du pressar hela vägen upp (t.ex bredda på stansen).

Du kan sätta händerna på klossar i början för mindre belastning av handlederna och dessutom ett lättare grepp för axlarna:

DSC_0419 DSC_0416 DSC_0413 DSC_0415 DSC_0418

Victoria är återigen modell och skrattar på sista bilden. Jag var tvungen att förtydliga detta då det kan se ut som hon gråter. :)

Brygga är som sagt riktigt tungt. Det syns här på bilderna att armbågarna, knäna och fötterna gärna vill åka ut till sidan. Det är svårt för Victoria att sträcka armarna i detta läge då hon fortfarande är lite stel runt axelpartiet. Men med mer träning så kommer det gå galant!

Gör en sista vridning av ryggraden, såsom universalposition t.ex. Lägg dig sedan i savasana och slappna av. Det behövs efter denna intensiva position.

VIKTIGT I FULL BRYGGA:

  • Håll knäna parallella så belastar du inte lederna på ett sätt som kan ge skador. Det är viktigt att stapla rätt så att säga.
  • Armbågarna likaså, de ska peka upp mot taket (sedan mot väggen framför) och du behåller dem stabilt axelbrett isär.
  • ANDAS. Det är lätt att hålla andan här men fortsätt med jämna andetag och låt kroppen vänja sig vid att vara i positionen, samt att vara upp och ned. Det är svårt att kontrollera musklerna när man är upp och ned och för att göra det krävs lugn och fokus. För att ha lugn och fokus krävs ett lugnt och djupt andetag. Så det är i andetaget mycket av tekniken ligger.
  • Positionen kommer att kännas i ryggen men det ska inte göra ont. Tänk som när du jobbar mycket med ett ben t.ex. Då känns det i musklerna men det är inte skadligt. Gör skillnad på vad som bara är träningsverk eller något som känns som strålande smärta eller hugg som knivar eller nålar i ryggen. De sistnämnda är inte bra, då ska du sluta direkt. Fortsätter det så kontakta läkare eller sjukgymnast.

LYCKA TILL!!!


 

#Frivilligt

Lägg gärna ut en bild på instagram med taggen #jannasyoga och tagga mig också – @jannawellander. Bilden kan vara av dig själv i en av positionerna eller något helt annat som har med positionen att göra. På så sätt kan vi följa varandra och vår egen utveckling. Jag kan snabbt ge feedback på positioner eller bilder genom att svara under er bild.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *