Veckans utmaning #3

Publicerad i efterhand.

IMG_1486

VECKANS UTMANING

med jannasyoga.se

Hej alla!

Nu är vi redan på tredje onsdagen med utmaningen Eka Pada Koundiniyasana A!! Denna vecka går vi in på en armbalans…


 

Veckans position

Denna vecka är det mer styrka som gäller – Stolen med vridning till sidkråka.

IMG_1484

Vad är ”insider” tipsen? Jo, tänk på att:

  • när du gått från en stol med vridning och kommit ner till hukställning så ska triceps vara över båda knäna. Du ska alltså känna utsidan t.ex höger lår mot vänster triceps. Höger armbåge krokar du i höger höft eller höger oblique (sidan av magen). Det är vad som gör positionen förenklad.
  • överkroppen (bröstet, hakan och magen) pekar mot framsidan av mattan medan knäna pekar till sidan.
  • när du lutar över vikten så titta framåt, utan att nacken blir helt tillknycklad, men sträck ut framåt inte nedåt.
  • ryggen ska kännas som i sittande vridning, när du sträcker upp mot taken, fast nu är parallellt med golvet eller diagonalt nedåt mot golvet.
  • gå väldigt sakta över med vikten så du verkligen känner alla muskler som engageras i din rörelse.
  • tryck ifrån i axlarna (serratus anterior) så du inte hänger i dem.
  • dra in nedre delen av magen (rotlåset och maglåset)
  • till sist, sug ihop inre låren allt vad du kan, hela benen egentligen. Detta hjälper mycket för att höften ska kännas lätt. Du lyfter benen med benmusklerna istället för med armarna och magen (i varje fall är det den känslan du ska ha).

All information finns som vanligt på hemsidan, även denna med instruktionsvideo:  http://jannasyoga.se/stolen-med-vridning-till-sidkraka-forenklad/

#Frivilligt

Lägg gärna ut en bild på instagram eller facebook med taggen #jannasyoga och tagga gärna mig också – @jannawellander. Bilden kan vara av dig själv sidkråka eller något helt annat som har med positionen att göra. Bara din fantasi sätter gränser! :)

Peak positionen

IMG_1106Peak positionen för månaden (till nästa nymåne) är alltså Eka Pada Koundiniyasana A (I). Du kan redan nu googla på den men med nästa ”veckans utmaning” kommer en massa länkar och tips!

 

 


Vill du prenumerera på veckans utmaning så kan du enkelt skriva upp dig här i kolumnen till höger eller på jannasyoga.se/nyhetsbrev.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *