Information, Kul, Positioner, Tankar

Yoga när man är förkyld?

Igår kväll (27 augusti) kände jag de första tecknen på förkylning:

  • snuvigNysningar
  • Lite tryck i bihålorna
  • Ögon som rinner
  • Dåsighet
  • Allmänt svag i kroppen

Nej, tänker man då. Jag har inte tid att vara förkyld… Det är väl typiskt att man tänker så? Men nu är jag här framför datorn med iste (mangosmak, mums!) och ett berg av servetter. Då får man ju helt enkelt ta sig tid att ta hand om sig själv. Jag passade därför på att kolla upp hur man kan ta hjälp av yogan i förkylningstider.

Först och främst så är det bra att veta att yoga, liksom annan träning, stärker immunförsvaret och minskar risken att bli sjuk.

Förutom att använda sig av vårdguidens tips för egenvård vid förkylning (se nedan) så kan du:

Yogatips mot förkylning:

  • Lyssna till din kropp. Gör inget fysiskt krävande om du känner dig sjuk. Det kan göra det värre. Om du bara känner dig lite snuvig men inte tung i kroppen så kan du möjligtvis göra din vanliga yogaklass. MEN ta det lugnt!
  • När du känner dig riktigt förkyld kan du försöka dig på vilande och återställande (restorative) positioner. Andas lugnt och mjukt, inga avancerade andningstekniker. När energin återvänder kan du så sakteliga återgå till din normala träning, även om du känner dig lite snörvlig. Om du känner dig sämre efter träningen så är det ett tecken på att du tog i för mycket, återgå till vilande och återställande positioner.
  • En naturlig medicin som kan hjälpa täppta näsor är eukalyptus olja. Häll några droppar i kokande vatten och andas in vattenångorna.
  • Du kan också testa en näskanna. Kan köpas på nätet, bland annat här: http://butik.yogacentrum.com/products/nasoklar. Den kan också vara bra för pollenallergiker.
  • Enligt olika artiklar kan det hjälpa att shanta ”om”. Vibrationerna när man pressar ihop läpparna i ett ”m-ljud” ska öppna upp bihålarna och göra att slem lättare rinner ut. Låter bra och logiskt även om det inte är vetenskapligt bevisat. Kul att testa i alla fall! 
  • Stå upprätt om huvudet känns tungt och mosigt. Gör inga upp-och-ned-vända positioner såsom skulder-, huvud- eller handstående. Det kan göra förkylningen värre.
  • Här är några positioner som du rekommenderas göra när du är förkyld. (äntligen lite praktiska tips):
  1. Halv brygga
    halv brygga
  2. Ligga med benen mot en vägg
    Vilande ställning 3
  3. Fjärilens position
    Vilande ställning 2
  4. Universalposition
    universalpos 1
  5. Avsluta gärna med savasana
    Savasana

Vårdguidens tips för egenvård vid förkylning

Du kan lindra obehagen på olika sätt, men gemensamt för alla förkylningsbesvär är att du kan underlätta tillfrisknandet genom att:

  • dricka mycket om du har feber
  • vila
  • inte röka. Passa på att sluta röka när du är förkyld.
  • undvika hård fysisk ansträngning, till exempel träning.

Det kan kännas lättare att andas om du sover med huvudet högt. Använd en extra huvudkudde eller höj tillfälligt sängens huvudända.

Källor: 

Träning stärker kroppens immunförsvar:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/2008/nr-1-2008/mattlig-motion-starker-immunforsvaret/http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/2008/nr-1-2008/mattlig-motion-starker-immunforsvaret/

Tips på positioner – Yoga journal: http://www.yogajournal.com/health/1619

Vårdguiden: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Forkylning-hos-vuxna/ 

Om du vill läsa mer om forskning knyten till yoga, så rekommenderar jag att du klickar här: http://www.medicinskyoga.se/?verk=forsk&list=sv